Hem Intervjuer SMOC-profil: Wayne Wright – Wright & CO

SMOC-profil: Wayne Wright – Wright & CO

515
0
Wayne Wright – Wright & CO

När jag växte upp, i slutet av 80-talet och början av 90-talet, var serietidningar dåtidens motsvarighet till dagens digitala nyhetsfeed – det var här jag fick all matnyttig information om omvärlden som jag behövde. Oftast rörde det sig om vilka leksaker som var hetast på butikshyllorna, vilket tuggummi som gav flest tjejer och vilka kläder som var fräckast på skolgården.

Och just när det kommer till kläder var det en annons man inte kunde missa – Wright & CO:s postorderfirma i Göteborg! Här kunde man få trendiga joggingdressar med Zorro, Alf eller Turtles – men framförallt – He-Man and the Masters of the Universe!

Fyrfärg, tvättäkta tryck på vita tröjor – 50% bomull 50% polyester!” En Skeletor- och Panthorcollagetröja för 129 spänn kändes som en solid investering för mitt sexåriga jag, men min mamma sa såklart alltid nej – istället så fick jag välja ytterligare nått basplagg ur Elloskatalogen.

Men fanns tröjorna ens? Var det någon som fick ett OK från mamma att fylla i talongen och skicka efter en alldeles egen He-Mantröja (och naturligtvis bli ballast på hela skolgården)? Under mina år i He-Manhobbyn som samlare och entusiast har jag inte stött på en enda Wright-tröja, varken på loppisar, Tradera eller i samlargrupperna på Facebook.

Inte så mycket som ett spår.

Så jag tog kontakt med Wayne Wright, mannen bakom göteborgsfirman Wright & CO för att förhoppningsvis lösa mysteriet med de försvunna He-Mantröjorna! Sa alla mammor nej på 80-talet? Sitter han kvar med en lagerlokal full med joggingdressar i barnstorlek som ingen fick köpa? Eller finns det någon annan historia bakom kläderna, firman och affärerna?

Ägde du en cool tröja med ett motiv från någon av de hetaste serierna på 80- och 90-talet så var den antagligen från Waynes lagerhyllor – så jag tog en pratstund med entreprenören och modeskaparen bakom serietidningsannonserna – Wayne Wright!

Uppfinningsrikedomen visste inga gränser på 80-talet.
Behövdes artwork med alla karaktärer till marknadsföringen, så fick man teckna den själv

Hej Wayne! Fantastiskt kul att ville ställa upp och svara på några frågor! Du är alltså mannen bakom företaget, Wright & CO, som vi såg alla annonser om på 80-talet? Kan du berätta lite om hur du hamnade i postorderbranschen, och hur det kom sig att du började sälja barnkläder med leksaks- och serietidningsfigurer?

Wright & CO hade sitt ursprung från jeansbranschen på 70-talet, då jag fick agenturen för ett jeansmärke som hette Red Snap Jeans från USA. Orsaken att jag lade ner verksamheten var en flytt till USA, då anställdes som regionchef för klädkedjan GAP. Anledningen till att jag började med barnkläder med seriefigurer var på grund av att Wright & CO öppnade fem så kallade popupbutiker på NK, PUB och Åhléns på sommaren och tryckte t-shirts med olika motiv bland annat.

Detta vidareutvecklades i samband med filmen E.T:s premiär, då var företaget både först och störst på leveranser av E.T-tröjor till nästan samtliga stora kedjor. Kortlivat men med en försmak på branschen så startade jag den nya versionen av Wright & CO, och gick vidare med bland annat Stjärnornas Krig.

Du hade en massa motiv och karaktärer till salu, hur gjorde du urvalet av karaktärer?

Jag hade 21 licenser mellan åren 1983–1993. Det var Barbapappa, Flashdance, Nintendo, Turtles, Goliat, Danger Mouse, Fantomen, Star Wars, ALF, He-Man, Zorro, Spiderman, Ghostbusters, Tarzan, Batman, Superman, Familjen Addams, Transformers, My Little Pony, Hook & Peter Pan och Beverly Hills 90210!

Det blev många resor till Los Angeles och mycket research inom film- och leksaksbranschen – det var grunden till urvalet. Lite ”bingolotto” var det ju, med tanke på att trots att en film slog i USA, och hade alla kriterier för succé – såsom Steven Spielberg eller George Lucas – så kunde den ändå floppa hemma i Sverige.

Några av de hetaste licenserna Wayne Wright kunde presentera 1989

Vilka motiv sålde bäst? Hur stod sig Masters of the Universe-tröjorna i sortimentet?

Batman och Turtles såldes utan tvekan bäst! Nästan alla kedjor köpte dem. Enbart Batman utgjorde närmare sex miljoner kronor i omsättning på ett år. He-man var däremot inte någon storsäljare i Sverige tyvärr, sålde endast lite via egen postorder. Inga detaljhandelskedjor köpte, vilket var en besvikelse.

En exklusiv inbjudan till en förhandsvisning av filmen Batman (1989) som Harlequin ordnade.
Huvudsponsor var Wright & CO

Drev du bara verksamheten över postorder, eller hade du någon fysisk försäljning? Marknader? Mässor?

Ja, handeln med de stora kedjorna såsom H&M och KappAhl utgjorde ca 80% av omsättningen. Postorder var endast en liten del, och var egentligen ett sätt att testa marknaden direkt mot konsumenterna. Postorderavdelningen började egentligen med Superman på grund av att KappAhl med flera inte köpte in dem, då beslöt jag för att sälja den via egen postorder. Inga marknader eller mässor däremot.

”Batman var succé! Speciellt eftersom jag snodde licensen före H&M.”

Hur gick det till när du sökte och fick licensen till Masters of the Universe, hade du kontakt med Mattel direkt?

De flesta kontrakt gick genom agenturer. Plus Licens i Stockholm var, och är troligtvis fortfarande störst. Mattel i Los Angeles besökte jag också en gång på en resa.

Berätta, vad minns du av besöket hos Mattel?

Inget speciellt, faktiskt. En tjänsteman visade oss ett showroom och talade mest om historien om Barbie. Mattel var visserligen världens största då, men Hasbro och dataspelsföretagen kom starkt efter.

Kontraktet mellan Mattel och Wright & CO som gav Wayne Wright den exklusiva rätten till att producera och sälja Masterskläder i Sverige – för den idag blygsamma summan av 10 000 kronor…

För oss som samlar på He-Man idag, 30–35 år senare, är det nästan ett mysterium. Annonserna för Wright-tröjorna såg man i nästan varenda serietidning då – men idag kan vi inte hitta ett enda spår av en fysisk tröja! Många säger att de hade en när de var små, men aldrig dyker de upp till försäljning på andrahandsmarknaden! Har du någon som helst uppfattning om hur många plagg du sålde?

Enligt serietidningsbranschen så stod jag som tredje största annonsör efter GB-glass och Brio. Svårbedömt vad det gäller antal He-Mantröjor sålda, men ett mycket litet antal, kanske 1000 stycken max. I jämförelse med kanske 200 000–300 000 Batman.

En av de ikoniska reklamsidorna för Waynes Masterskollektion…

Har du något minne av photoshooten till annonsen? Vilka är barnen som har Masterskläderna i annonsen?

Jodå, de flesta foto var på min son – den ena ljusa killen – och en mängd av hans kompisar. Har fortfarande lite fotografier kvar.

Finns det något material kvar från den här tiden? Tröjor, dokumentation, specifikationer, fakturor?

Mycket lite, förutom lite gamla bokslut och annonser. Inga plagg tyvärr. Några originalmotiv från Stjärnornas Krig bland annat.

Hade du ett stort lager på kläder, eller tryckte du upp vid behov? Hur såg verksamhetens restlager ut när företaget lade ner?

Både och. Tryckte upp för kedjorna på beställning. För min egna postorder så lagerfördes ett 100-tal av varje motiv endast.

Efter en del grävande lyckades Wayne hitta de tre originalbilderna från Mastersfotograferingarna.

Du hade också klädeslicensen för Stjärnornas Krig runt 1983! Jag läste lite om hur du var med och lanserade Jedins Återkomst på varuhuset NK i Stockholm bland annat, kan du berätta lite om den tiden?

Jedins Återkomst lanserade vi dels genom modemässan i Stockholm, och ett specialbesök av Darth Vader. Vi hyrde in dräkten direkt från Lucasfilm. Det fanns endast två stycken då och jag fick betala 2500 kr per dag.

Det var NK-visning med över 500 personer i kö utanför på morgonen – så det var roliga händelser. Sen var det biopremiär med besök av Darth Vader och 900 skrikande ungar. Tyvärr blev inte heller Jedins Återkomst någon stor succé och H&M köpte inte in mer. Lanseringen av andra produkter samtidigt blev försenade och sinkade hela kampanjen – så jag stod nästan helt ensam med tröjlansering i samband med filmens premiär. Läskedrickor, videofilmer och leksaker med mera kom för sent.

En ung Wayne Wright i GT,
den 17 april 1975.

Så Stjärnornas Krig blev aldrig riktigt någon hit för dig – men succén kom senare med Batman?

Batman var succé ja, och speciellt eftersom jag snodde licensen före H&M. Svårt däremot att hålla ordning på alla piratkopior. Turtles blev också en enorm succé, speciellt med min egen postorder. Vissa dagar så hade jag 200–300 beställningar i postboxen. Minns att jag fick köpa ett speciellt DOS-program för att klara av IT-problemen.

Wright & CO avregistrerades 2010. Hur såg verksamheten ut efter ”postordertröjorna”?

Wright & CO avregistrerades egentligen 1994 eftersom det gick i konkurs, svensk valutapolitik var anledningen, då kronan rasade 34%.

Sverige gick genom ett stålbad med bankkonkurser till följd, samtidigt så ändrades EU-villkoren och mina kunder, som tillexempel H&M, kunde köpa licenser direkt utan mellanhänder. Sorgligt, och det drabbade tiotusentals företag då.

Wright & CO från 2010 var endast ett litet konsultbolag jag drev något år. Hade e-handel funnits lite tidigare så hade jag kanske överlevt, men med nedgången på serietidningar så innebar det slutet. Fantomens upplaga gick från 175 000 till kanske 15 000 i månaden och idag är serietidningar nästan enbart av samlarintresse.

Teenage Mutant Hero Turtles.

Frågan som tusen svenska He-Manfans tvingar mig att ställa – vad är oddsen för att tröjorna återlanseras? Du hade sålt slut på en eftermiddag – förutsatt att du bytte ut barnstorlekarna mot aningens mer magomfång…

Oddsen är obefintliga tyvärr, men någonstans på nätet borde någon sälja detta? En ny affärsidé kanske?

Wright & CO i Expressen, februari 1987

Tusen tack för att du ville ställa upp och svara på några frågor om din lilla pusselbit i den svenska He-Manhistorien! Vi håller alla tummarna för att ett litet gömt lager Skeletortröjor dyker upp i framtiden!

Varsågod! Idag har jag precis slutat jobba efter en mängd ledande befattningar inom svensk detaljhandel. Det var dock en spännande tid, och jag var faktiskt marknadsledande ett antal år, så kul var det!

Nog fanns det en och annan som fick tröjan när det begav sig. En av SMOC:s medlemmar, Andreas Tollman, visar hur det kunde se ut.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen skriv in din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här